19 Mart 2009 Perşembe

Puan Değil Kazanmaktır Önemli Olan...

Michael Schumacher emekli olduğundan beridir eski ''reytinglerini'' mumla arayan Formula-1 hemen her sezon yarışları daha izlenebilir kılmak için çeşitli alternatifler üretip, kuralları değiştiriyor. Bu sezonda uzun zamandan beridir beklenen kural değişikliği geldi ve artık puan sıralamasında birinci olan pilot değil, en çok yarış kazanan pilotun sezon sonunda F1 şampiyonu olacağı açıklandı.

Bu karar alınırken gözetilen husus tahminimce yarış içerisindeki geçişlerin artıp, izleyenlere daha heyecanlı bir yarış izletmek. Netice itibariyle birincilik sayısı diğerinden az olan pilot, şampiyon olabilmek için yarışı en önde tamamlamaya çalışacak. Üç dört pilotun son yarışlara hemen hemen eşit birinciliklerle geldiğini düşünürsek gerçekten de büyük bir heyecan yaşanacağı kesin. Yarışların daha çok sertleşeceği ve pilotların birbirlerini geçmek için amansız bir mücadelenin içine gireceğini tahmin ediyorum. Peki ya madalyonun öbür yüzü?

F1'deki puantaj sistemi birinciden sekizinciye kadar ''10-8-6-5-4-3-2-1'' şeklinde gidiyor. Yani dört yarış kazanmış ve at yarışı tabiriyle diğer yarışlarında ''tabela yapamamış'' olan bir pilot 40 puan toplarken, 7 yarışta üçüncü olmayı başaran (ki daha mantıklı bir olasılık) veya ortalama 5 ya da 6 yarışta ilk üçe giren bir pilot daha fazla puan sahibi olabiliyor. Hatta geçen sezonki istatistiklere bakarsak şampiyonun Hamilton değil Felipe Massa olması gerekiyordu çünkü Massa'nın birincilik sayısı Hamilton'dan daha fazlaydı.

Bu kural istikrarı öldürecektir bana göre. Misal olası bir ceza ile yarışa son sırada başlayacak olan Hamilton birinci olamayacağını göz önüne alarak yarış içerisinde hiç bir riske girmeden, gezinti yaparak bitirebilir yarışı. Birincilik için önemli olan yarış kazanmak olduğuna göre, pilotların hepsi aynı yarış içinde maksimum performansı göstermeyebilirler. Bu kuralla birlikte bana göre yalnızca belirli takımların pilotlarının F1 şampiyonu olabilme ihtimali kalıyor. Yani istikrarlı bir şekilde her yarışta podyum ile sekizincilik arasında gidip gelen örneğin Nick Heidfeld'in sezon başlamadan şampiyonluk rüyasına sekte vurulmuş oluyor. Bu kural en çok Ferrari, McLaren gibi kalburüstü takımların işine geldi bana göre. Hatta iddialı konuşup şimdiden Ferrari'nin bir numaralı pilotunun şampiyonluğu hayırlı olsun bile diyebilirim.

Konuyla ilgili eklemek isterim. Lance Armstrong Fransa Bisiklet Turu'nda yaşadığı bir şampiyonluğu hiç etap birinciliği yaşayamadan kazanmıştı. Casey Stoner'da efsane MotoGP şampiyonu Valentino Rossi'yi sezon sonunda geri bırakıp şampiyon olurken O'nun yarısı kadar bile birincilik kazanamamıştı. Ben bu sistemin tamamen büyükleri korumaya yönelik olduğunu ve şimdiye kadar F1'de yapılmış en kötü kural değişikliği olduğunu düşünüyorum...

2 yorum:

Adsız dedi ki...

saçma sapan bi iş yaptılar.puanlamada aynı şekilde devam edecek ne işe yarayacaksa! markalar şampiyonunu belirlemek için birde iki pilot aynı sayıda yarış kazanmışsa o zaman bakılacakmış puantaja.artı moto gp ye bir eklemede benden.stonerden önce şampiyon olan nicky hayden sadece 1 etap(oda memleketi olan abd) kazanarak dünya şampiyonu olmuştu.

Tolga Şener dedi ki...

Kural 1 yıl ertelendi... 2010 dan itibaren geçerli olacakmış...